Drepturile pasagerilor transportului aerian. Despăgubirile pentru zborurile întârziate sau anulate.

28.04.2021

În drumul spre aeroport sigur nu purtați printre bagaje şi grija unei curse întârziate sau chiar anulate. Totuşi, asemenea scenarii nu sunt de domeniul fantasticului, ci fac parte din rutina obişnuită de funcționare a oricărui aeroport din lume, chiar dacă ați avut norocul să nu fiți dumneavoastră protagonistul unei asemenea peripeții.

Fireşte, timpul pierdut în ambele situații este neprețuit, însă este important să cunoaşteți faptul că aveți dreptul de a primi o minimă despăgubire echitabilă pentru neplăcerea suferită, al cărei cuantum este între 250 şi 600 Euro/pasager. Cu titlu exemplificativ, o familie formată din 4 membri (doi adulți și doi copii) pot fi despăgubiți cu până la 2.400 Euro pentru 3 ore pierdute în aeroport.

Acest drept vă este oferit de Regulamentul (CE) nr. 261/2004 de stabilire a unor norme comune în materie de compensare şi de asistenţă a pasagerilor în eventualitatea refuzului la îmbarcare şi anulării sau întârzierii prelungite a zborurilor, dispozițiile căruia sunt direct aplicabile pe teritoriul României.

În articolul de astăzi vom vorbi despre întârzierea şi respectiv anularea zborurilor, trecând rapid în revistă condițiile care vă califică pentru obținerea unei despăgubiri băneşti în ambele incidente neplăcute.

Pentru început vom prezenta care sunt condițiile cumulative pentru obținerea despăgubirilor în cazul întârzierii zborului:

  • Pasagerii să plece de pe un aeroport situat pe teritoriul unui stat membru în care se aplică tratatul (exemplu: România) SAU de pe un aeroport situat într-o țară terță către un aeroport situat pe teritoriul unui stat membru în care se aplică tratatul (exemplu: din Ucraina către România).
  • Pasagerii să dețină o rezervare confirmată pentru zborul respectiv şi să se prezinte personal pentru înregistrare în condițiile prevăzute şi la ora indicată în prealabil şi în scris (inclusiv prin mijloace electronice) de către operatorul de transport aerian, operatorul de turism sau agentul de voiaj autorizat. În situația în care ora nu este indicată, nu mai târziu de 45 de minute înaintea orei de plecare publicate.
  • Pasagerii să nu călătorească gratuit sau la un tarif redus, care nu este disponibil direct sau indirect publicului.
  • Aeronova să fie motorizată cu aripi fixe.
  • Zborul să înregistreze o întârziere de cel puțin 3 ore.

Cuantumul despăgubirilor variază de la 250 de Euro la 600 de Euro în funcție de distanța dintre aeroportul de plecare şi cel de sosire, după cum urmează:

  • 250 Euro pentru toate zborurile de 1500 kilometri sau mai puțin;
  • 400 Euro pentru toate zborurile intracomunitare de peste 1500 kilometri şi pentru toate zborurile cuprinse între 1500 şi 3500 kilometri;
  • 600 Euro pentru toate zborurile care nu se încadrează în condițiile de mai sus.

În continuare, să aflăm ce se întâmplă în cazul în care zborul a fost anulat.

Pasagerii unei curse aeriene anulate au dreptul să primească din partea operatorului de transport aerian despăgubiri ca pentru un zbor întârziat, respectiv în cuantum de 250 până la 600 Euro, doar în situația în care:

(i) NU au fost informați despre această anulare cu cel puțin două săptămâni înainte de ora de plecare prevăzută;

(ii) NU au fost informați despre această anulare într-un termen cuprins între două săptămâni şi şapte zile înainte de ora de plecare prevăzută şi NU li s-a oferit o redirecționare care să le permită să plece cu cel mult două ore înainte de ora de plecare prevăzută şi să ajungă la destinația finală în mai puțin de patru ore după ora de sosire prevăzută;

(iii)NUau fost informați despre această anulare cu mai puțin de şapte zile înainte de ora de plecare prevăzută şi NU li s-a oferit o redirecționare care să le permită să plece cel târziu cu o oră înainte de ora de plecare prevăzută şi să ajungă la destinația finală în mai puțin de două ore după ora de sosire prevăzută.

În plus față de dreptul la obținerea unei compensații băneşti pentru anularea cursei, pasagerii au următoarele drepturi:

  • dreptul la rambursarea întregului cost al biletului şi un zbor retur la punctul de plecare inițial, cât mai repede posibil, dacă este cazul;
  • dreptul la redirecționarea, în condiții de transport comparabile, spre destinația finală, la o dată ulterioară la alegerea pasagerului, sub rezerva existenței unor locuri disponibile;
  • dreptul la deservire (mese şi băuturi răcoritoare, direct proporționale cu timpul de aşteptare);
  • dreptul la două apeluri telefonice gratuite şi de a trimite gratuit mesaje prin telex, fax sau e-mail;
  • dreptul la cazare hotelieră şi transport dintre aeroport şi locul cazării în situația în care ora de plecare anticipată a unui nou zbor este de cel puțin o zi după plecarea programată pentru zborul anulat.

Este important de menționat că prescripția dreptului material la acțiune pentru obținerea acestor despăgubiri în ipotezele descrise în cuprinsul acestui articol este de 3 ani din ziua înregistrării întârzierii sau anulării zborului. Un termen mai mult decât rezonabil pentru un călător diligent.

În încheiere, venim cu un îndemn la adresa cititorilor noştri: valorificați-vă drepturile şi prețuiți-vă timpul!